Beautiful Bahama's - Reisverslag uit Dunmore Town, Bahama's van Laurens en Linda - WaarBenJij.nu Beautiful Bahama's - Reisverslag uit Dunmore Town, Bahama's van Laurens en Linda - WaarBenJij.nu

Beautiful Bahama's

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Laurens en Linda

11 December 2013 | Bahama's, Dunmore Town

Ons laatste bericht is alweer een tijd geleden, dus hoogste tijd voor een update van waar we nu zijn. We hebben Orlando alweer langgeleden achter ons gelaten.
Na Orlando zijn we verder naar boven gereisd. Via Daytona, waar we het internationaal bekende racecircuit hebben bezocht, zijn we naar St. Augustine gereden. Dat is het oudste stadje van Amerika. Daar hebben we de oudste winkel, de oudste school en de oudste gevangenis bekeken. In de winkel en de gevangenis kregen we een rondleiding van gidsen die gekleed waren in de kleding van destijds en die hun rondleiding gaven alsof ze de verkoper of gevangene in die tijd waren. Erg leuk gedaan.

Daarna zijn we overgestoken naar Crystal River aan de westkust. Daar hebben we met 'wilde' zeekoeien gezwommen. Zo wild zijn ze echter niet, want ze bewegen heel langzaam door het water. Tijdens het snorkelen kon je ze gewoon horen grazen van de rivierbodem. Heel apart.

Vervolgens zijn we via de westkust naar beneden gereden. We hebben in St. Petersburg het Dali museum bezocht, maar daar waren we niet echt van onder de indruk. Ik denk dat we toch meer natuurmensen zijn.
Daarna zijn we over de Skyway bridge, een grote hangbrug, naar Longboat Key gereden. Een schiereiland met een mooi breed strand met heel wit zand.
Aansluitend zijn we naar Fort Myers gegaan. In die stad hebben we de buitenverblijven van Edison en Ford bezocht. De twee heren waren vrienden en hadden daarom hun buitenverblijven (die ze 's winters opzochten om de kou te ontvluchten) naast elkaar gebouwd. We kregen een rondleiding door de beide woningen en je kon zelf het beroemde laboratorium van Edison bekijken. Indrukwekkend om te zien waar die man allemaal wel niet mee bezig was.

Na Fort Myers was het weer tijd om de natuur in te gaan, want vervolgens stonden de Everglades op het programma. In Everglades city hebben we een airboat tour gedaan door mangrove gebied. We zagen alligators, wasberen en allerlei bijzondere vogels.
Daarna zijn we verder de Everglades ingegaan naar Shark Valley. Daar hebben we een tramtour gedaan. De tocht ging door het meer bekende 'grasmoeras' gebied van de Everglades. Halverwege stopten we bij een mooi uitkijkpunt, vanwaar alligators en vogels te zien waren.

Na de Everglades kwamen we weer bij ons beginpunt Miami aan. Dat was op vrijdag 29 november. Dat hadden we zo gepland, want dat was de dag na Thanksgiving en die vrijdag noemen ze hier Black Friday en dan hebben ze overal uitverkoop. Wij zijn die dag naar de Apple store geweest en tja, daar kom je natuurlijk niet met lege handen vandaan......
Verder hebben we in Miami een stadstour gemaakt door Miami en door Miami Beach. Op Miami Beach staan allemaal art deco huizen in vrolijke kleuren. Een mooi gezicht en je waant je even in de jaren 50.

Na twee dagen Miami zijn we naar het zuiden gereden, naar de Keys. Dat is het onderste staartje van Florida, wat bestaat uit allemaal kleine eilandjes die door 1 lange snelweg met elkaar verbonden zijn. We hebben eerst het eiland Fort Largo bezocht. Dat is de enige plaats in de Verenigde Staten waar een koraalrif is.
Daar hebben we gesnorkeld. Het was erg mooi om de koralen en de tropische vissen te zien. Het was alleen wel jammer dat Laurens en ik allebei wat last van zeeziekte hadden :-(.

Vanaf Key Largo was het nog 2,5 uur rijden naar Key West. Onderweg passeerden we allemaal kleine eilandjes. In Key West hebben we op Mallory Square van de zonsondergang genoten.
De volgende dag zijn we in Key West naar het meest zuidelijke punt van de Verenigde Staten geweest. De afstand vanaf daar tot aan Cuba is maar 145 kilometer.
Ook hebben we in Key west het Little Whitehouse, waar Amerikaanse presidenten regelmatig verbleven hebben, bezocht en we zijn naar het huis van de schrijver Ernest Hemmingway geweest.
Op de terugweg vanuit Key West zijn we nog op het eilandje Islamorada gestopt. Daar kon je namelijk tarpons voeren. Dat zijn hele grote vissen die wel een paar meter lang kunnen worden. Je kreeg een emmer met visjes en die moest je boven het water houden en dan maar afwachten of 1 van die reusachtige tarpons zou toehappen. Ondertussen moest je er ook nog alert op zijn of niet 1 van de vele pelikanen het visje uit je hand pikte. Het was spannend, maar tegelijkertijd erg leuk.

We zijn toen verder gereden richting Miami. Ondertussen hebben we nog een stop gemaakt in het plaatsje Homestead. Daar hebben we Coral Castle bezocht. Een soort kasteel van koraalsteen dat 1 man vroeger helemaal in zijn eentje gemaakt heeft. Ook hebben we in Homestead nog een keer een airboat tour gemaakt door het grasgebied van de Everglades. Everglades betekent ook letterlijk grasrivier en dat was hier goed te zien.
We hebben daarna overnacht in Miami en de volgende dag gingen we naar de luchthaven, want het was tijd voor de Bahama's!

Daar, in Nassau om precies te zijn, kwamen we vorige week woensdag net na het middaguur aan. We hadden een heel mooi hotel en vanaf ons balkon hadden we uitzicht op zee. De volgende dag hebben we ons wat georienteerd en hebben we tours geboekt. We zijn die vrijdag met de boot naar Blue Lagoon Island gegaan. Daar hebben we met dolfijnen gezwommen. Dat was iets wat ik graag wou, maar Laurens vond het achteraf net zo leuk als ik. We waren met een groepje van 6 mensen en er waren twee dolfijnen. Je mocht ze aaien, omhelzen en zelf een kus geven :-).

De volgende dag hebben we met een echte Bahamiaanse gids genaamd Vince een tour gemaakt door Nassau. We hebben verschillende oude forten bekeken, de vismarkt, de watertoren, enz. 's Middags zijn we zelf nog naar het piratenmuseum geweest.
Zondagochtend zijn we naar de kerk geweest. Alle gasten werden bij naam welkom geheten door de dominee en daarna werd je spontaan door gemeenteleden begroet en omhelst. Heel anders dan wij stijve Nederlanders zouden doen. Het was ook geweldig om te zien hoe gepassioneerd er hier gepreekt wordt. Daar val je zeker niet bij in slaap.
's Middags hebben we toen lekker aan het strand gelegen.

Afgelopen maandag hadden we weer een reisdag. Toen moesten we vroeg op, want om 8am vertrokken we met de fast ferry naar Harbour Island. Het was 2,5 uur varen. Het was echter een erg mooie tocht. We hebben lekker buiten gezeten en onderweg passeerden we mooie eilanden met het typische helderblauwe water er omheen. Prachtig om al die kleurscharkeringen in het water te zien.
's Middags zijn we vanuit ons hotel dat aan het strand ligt, het strand op geweest. Het staat hier bekend om het pink sand (roze zand). Dat wilden we natuurijk met eigen ogen zien en het is ook echt zo dat het zand roze lijkt.

Gister zijn we 's middags naar Eleuthera geweest. Dat is het eiland naast Harbour Island. Daar zijn we naar de Glass Window Bridge geweest. Dat is het smalste punt van het eiland. Het is een viaduct waaronder de Atlantische oceaan en de Caraibische zee samenkomen. Bijzonder om te zien dat het water aan de kant van de Atlantische oceaan donkerblauw is en aan de kant van de Caraibische zee lichtblauw. Ook zijn we nog naar de Queens Bath geweest. Een grot aan zee met allemaal door het zeewater bijzonder gevormde rotsen.

Vandaag is onze laatste volledige dag op Harbour Island. We gaan vandaag daarom lekker de hele dag aan het strand liggen en van het prachtige uitzicht genieten. Morgenmiddag vertrekken we weer naar Nassau. We hebben besloten om niet met de boot terug te gaan, maar om te vliegen zodat we hopelijk vanuit het vliegtuig deze prachtige eilanden van bovenaf kunnen zien. We komen dan morgenavond aan in Nassau. Daar overnachten we nog 1 nacht en dan vliegen we vrijdagochtend vanaf Nassau naar Miami en vervolgens direct door naar Amsterdam. Daar hopen we zaterdagmiddag rond het middaguur te landen.
Ik denk niet dat we voor die tijd nog weer een bericht plaatsen, dus bij deze tot ziens en de groeten vanaf de zonnige Bahama's. Konden we nog maar wat langer blijven........zucht........

• 11 December 2013 - 13:22

Anja En Collega's:

Hallo Linda,

Je college raken steeds meer van slag. Jens en Anja zijn erg verdrietig dat hun naaste collega zo de gek met hun heeft.
    Dit moet je volgende week weer goed maken. Bakmomentje. Anja belt maandat om 6 uur 'sochtends uit bed.
    Nog plezier op d Bamaha's

groet Tieme

• 11 December 2013 - 13:27

Linda:

Oeps, heb ik het verhaal te mooi gemaakt? Haha, een bakmomentje is geen probleem hoor. En om Anja en Jens gerust te stellen: ik heb laatst wel over jullie gedroomd. Dus vergeten ben ik jullie niet hoor! Tot gauw!

• 11 December 2013 - 13:52

Jens:

Dat was vast een nachtmerrie!?
    Geniet nog van die laatste momenten op de beautiful Bahama's en tot volgende week!

• 11 December 2013 - 15:44

Heleen:

Wow, wat een belevenissen weer! Ik begrijp uit de vele activiteiten dat het goed gaat?
    Goede reis terug en tot gauw! Groetjes, Heleen

• 11 December 2013 - 16:23

Jennie:

Hoi Laurens en Linda,
    Dat was weer een heel verhaal, dank je wel voor het verslag. Wat zien en beleven jullie veel zeg.
    En wat gaat de tijd snel om, alvast een heel goede thuisreis gewenst maar, eerst nog even genieten.
    En heel erg bedankt voor de surprise die ik van jullie heb ontvangen echt een verrassing!
    Ben er blij mee!

Groetjes mama

• 11 December 2013 - 21:03

Ellie:

Hoi Laurens en Linda,

Dank voor het uitgebreide verslag. Het is idd wel jaloersmakend, zitten wij hier een beetje in de winterse, barre omstandigheden en jullie maar praten over witte stranden vol zonneschijn... ;)

Nou ja, verschil moet er wezen. En jullie waren wel toe aan zo'n heerlijke ontspanvakantie na de vervelende ziekenhuisperiode van Laurens in het voorjaar. Mooi dat jullie genieten!

Groetjes en tot gauw, Ellie
    PS: Mama Jennie, je maakt ons nu wel allen nieuwsgierig naar wat die surprise was, natuurlijk !

• 12 December 2013 - 00:27

Lieske:

Wauw, wat hebben jullie veel gezien en gedaan, zeg! Erg leuk om te lezen. Geniet er nog even van en een hele goede terugreis gewenst. Groetjes, Lieske

• 12 December 2013 - 00:45

Annet:

Hey vakantiegangers!

Zo te horen hebben jullie een paar heerlijke weken gehad!
    Klinkt erg goed allemaal! :D Fijne dag morgen nog in Nassau en alvast een goede terugreis! Lekker zongebruind met de kerst straks :D

Liefs Annet

• 12 December 2013 - 12:20

Jantine:

Beste Lin en Lau,

Ik vind dit toch wel pure gek-aanstekerij hoor!
    Witte en roze stranden, dieren geaaid en geknuffeld waar ik nog nooit van had gehoord, met de dominee knuffelen etc etc het is too much! Kom maar snel safe and sound terug en dan horen we nòg meer verhalen van jullie fantastische reis en avonturen.